torsdag 1 oktober 2009

Reflektion 2

Lärare av i morgon - Ingrid Carlgren, Ference Marton (2007)

"Utan variation ingen urskiljning och utan urskiljning ingen inlärning"
(sid 134).

Vad menas med detta? Jo till exempel om ett barn bara får höra en entonig röst så kan barnet inte lära sig om personen är glad, ledsen eller arg. Barnet kan helt enkelt inte urskilja de olika humören (sid. 134).
Vi behöver variation på olika plan. Vi behöver skillnader och kontrater i livet för att stimulera vår inlärning. En varierad inlärning av den motoriken vi får då vi till exempel vandrar i skogen, ger oss både en ökad balans, smidighet och kondition. Promenader i stadstrafik ökar vårt medvetna förhållningssätt till distans och hastighet. I dagens samhälle möts vi ständigt av variation och det kanske är lätt för oss att glömma bort vikten av urskiljningen. Men från och med nu kommer i alla fall jag vara mer uppmärksam på vartation + urskiljning = inlärning.

"Det kan vara mest effektivt att samarbeta med någon som är lite bättre än vad man själv är, men det finns också fördelar med att arbeta ihop med någon som är lika bra eller kanske till och med något svagare... I vissa studier har man dock inte kunnat påvisa positiva effektier... eller till och med erhållit negativa effektier... Frågan om betydelsen av samarbetspartnernas relativa skicklighet är fortfarande olöst" (sid. 120-121).

Det teoretiska resultatet säger ytterst lite om hur den sociala processen har fungerat för att nå det gemensamma målet, medan det praktiska resultatet gör tillvägagångssättet mer synligt. I ett arbetslag är kommunikation och samarbetet det viktigaste. Fungerar inte detta samspel så får arbetspartnernas skicklighet en mycket liten betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar